INCONTINENȚA URINARĂ

Conform Organizației Mondiale a Sănătății, incontinența urinară este una dintre primele 10 probleme sanitare și sociale ale lumii contemporane.

Problema incontinenței urinare (IU) produce un mare disconfort, persoanele afectate devin antisociale sau uneori depresive. Caracterul specific al acestei afecțiuni îi determină pe mulți pacienți să încerce să lupte singuri încă din momentul descoperirii primelor simptome.

Incontinența urinară afectează ambele sexe, însă este mai des întâlnită la femei. Conform estimărilor, aproximativ 10-15% din populație se plânge de simptome asociate cu IU. În cazul persoanelor aflate la menopauză, mai mult de jumătate se confruntă cu această problemă, iar în rândul persoanelor trecute de 80 de ani, aproximativ 60-80%.

Ce este incontinența urinară?

Conform Organizației mondiale a Sănătății (WHO) și Societății Internaționale de Continență (ICS), incontinența urinară (IU) este o scugere de urină involuntară care reprezintă o problemă atât din punct de vedere igienic, cât și social.

În cazul netratării corespunzătoare și a îngrijirii inadecvate, pot apărea numeroase complicații secundare somatice, dar și psihologice.

Cauzele principale

Incontinența urinară este provocată cel mai adesea de slăbirea musculaturii planșeului pelvian, care are rol de a ține închisă uretra. Când mușchii își pierd elasticitatea, activitățile precum râsul, tusea, strănutul, ridicarea unor obiecte grele, pot avea ca reacție eliminarea involuntară de urină.

Alte cauze ale incontinenței urinare la femei sunt modificările hormonale ce apar în timpul sarcinii și la

menopauză, dar și sarcina sau excesul de greutate.

De asemenea, infecțiile tractului urinar pot hipersensibiliza vezica urinară. Aceasta transmite semnale eronate în legătură cu necesitatea urgentă de golire, chiar și atunci când nu este plină. Astfel, pot apărea urinări spontane ce nu pot fi controlate.

Tipuri de incontinență urinară

1. Incontinența urinară de efort – asociată cu slăbirea musculaturii planșeului pelvian (mușchii Kegel) și cu urinarea involuntară în timpul efortului (tuse, râs, strănut, aplecare, ridicare, etc.).

2. Incontinența imperioasă (de urgență) – se referă la o vezică urinară hiperactivă, ce creează nevoia urgentă de a merge la toaletă. Cel mai adesea, acest tip de icnontinență este asociată cu contracțiile involuntare ale pereților vezicii sau cu hipersensibilitatea mușchiului detrusor.

3. Incontinența urinară mixtă – constă în eliminarea involuntară de urină după exercitarea unei activități ce pune presiune pe vezica urinară. Este o combinație a celor două tipuri de IU de mai sus.

4. Alte tipuri de incontinență urinară – urinarea nocturnă, incontinența urinară totală, de prea-plin și neclasificată.

Indiferent de tip, incontinența urinară poate fi redusă, medie sau ridicată.

Tratament

Tratarea IU se poate face în 2 moduri – invaziv sau neinvaziv. Modul neinvaziv cuprinde recuperarea, respectiv efectuarea de exerciții pentru tonifierea mușchilor Kegel și farmacoterapia.

Modul invaziv – intervenția chirurgicală – constă în restabiliarea funcționării respectivilor mușchi sau în ridicarea gâtului vezicii urinare.

Principalul factor de care depinde tratarea eficientă a IU este învingerea prejudecăților și a jenei înainte de a merge la doctor.

Factori care favorizează îmbunătățirea continenței urinare

  • Un consum adecvat de lichide
  • O dietă adecvată pentru menținerea unui tranzit normal
  • Reducerea greutății corporale
  • Prevenirea infecțiilor tractului urinar
  • Exerciții pentru întărirea mușchiului pelvian
  • Utilizarea de suplimente alimentare specifice

TESTARE INCONTINENȚĂ URINARĂ

Aflați dacă sunteți predispusă la incontinența urinară răspunzând la întrebările de mai jos
cu DA sau NU.

  • Folosiți regulat toaleta de mai mult de 7 ori pe zi?

  • Mergeți la toaletă de mai multe ori în timpul nopții?

  • Se întâmplă să alergați la toaletă când simțiți nevoia bruscă de a urina?

  • Se întâmplă să nu reușiți să rețineți urina până ajungeți la toaletă?

  • În ultimul timp, atunci când ați strănutat/tușit/râs sau făcut efort, vi s-a întâmplat să aveți scurgeri de urină?

Cel puțin un răspuns DA – deși încă nu aveți un motiv de îngrijorare, puteți începe să acordați o mai mare atenție corpului dvs., în special musculaturii planșeului pelvian. Numărați de câte ori pe zi vă duceți la toaletă, observați cum reacționează vezica când e consumată o cantitate mare de lichide. Încercați să limitați consumul de băuturi alcoolice sau de cafeină, în favoarea apei și a sucurilor naturale.

Între 2-3 răspunsuri DA – este posibil ca acestea să fie primele simptome ale IU. Recomandat să începeți antrenarea regulată a mușchilor Kegel și să discutați despre acest lucru cu medicul ginecolog sau urolog.

Peste 4 răspunsuri DA – trebuie consultat un medic ginecolog sau un medic specialist.

bg

Incontinența urinară poate reprezenta o problemă majoră pentru calitatea vieții prin scăderea stimei de sine și prin limitarea sau perturbarea vieții sociale și profesionale.

FEMINOST a fost formulat special pentru a susține controlul asupra scurgerilor urinare involuntare.

  • Reduce pierderile urinare involuntare
  • Scade frecvența micțiunilor diurne și nocturne
  • Efect benefic la persoanele cu vezică hiperactivă
bg

Extract de semințe de dovleac – menține tonusul muscular și favorizează dezvoltarea mușchilor care influențează direct reținerea normală a urinei.

bg

Extract de urzică – are acțiune detoxifiantă, favorizează producerea de urină în vederea curățării tractului urinar.

bg

Extract de semințe de soia – izoflovonele din soia sunt utile în cazul atrofierii mușchilor, degradare ce se produce în perioada menopauzei. Acestea ajută la îmbunătățirea structurală a vezicii urinare.

bg

Afine Americane (merișoare) – conțin antioxidanți naturali care ajută la protejarea celulelor și a țesuturilor de efectul nociv al radicalilor liberi.

bg

EXERCIȚII KEGEL

Aceste exerciții tonifică mușchii care susțin vezica și mușchii abdominali, și pot fi executate de orice persoană care dorește să nu se confrunte sau să diminueze simptomele incontinenței urinare.

Excercițiile Kegel constau în contractarea și relaxarea mușchilor din zona vaginului și a rectului.

Acestea se pot efectua oricând și oriunde – când vă uitați la televizor, când așteptați la coadă, când sunteți la birou, etc.

Efectuarea corectă a exercițiilor:

  • În poziție de șezut, cu genunchii ușor depărtați, trebuie să vă imaginați că urinați și încercați să opriți fluxul de urină. Mușchii pe care îi încordați în acest scop sunt cei care trebuie antrenați.

  • După identificarea mușchilor ce trebuie antrenați, trebuie să-i încordați timp de 5 secunde și apoi să-i relaxați.

  • Este important să respirați normal.

bg

BILELE VAGINALE

În articolul din International Urogynecology Journal, K. Glavind a prezentat un test efectuat în Danemarca, în care prezenta efectul pozitiv al exercițiilor cu bile vaginale asupra incontinenței urinare. La test au participat 6 femei cu vârste cuprinse între 34-59 de ani, care timp de o jumătate de oră pe zi, în interval de 3 luni și-au antrenat mușchii Kegel folosind bile vaginale.

Concluzia femeilor testate a fost că efectuarea exercițiilor cu ajutorul bilelor vaginale este mult mai ușoară decât a exercițiilor Kegel normale, în primul rând pentru că pot fi realizate în timpul diferitelor activități casnice. Pacientele nu au constatat niciun fel de reacții adverse.

Conform evaluării, la 4 dintre femei au dispărut simptomele, iar la 2 s-a înregistrat o ameliorare.

Antrenarea mușchilor Kegel în cazul IU este deosebit de importantă, însă, conform testelor făcute, doar 15% dintre paciente le efectuează corect, motiv pentru care nu dau rezultate. Datorită bilelor vaginale, efectuarea acestor tipuri de exerciții este mai simplă și mai eficientă.

S.C. Zdrovit România S.R.L
Adresă: Diplomat Business Center,
Str. Sevastopol nr. 13-17, sector 1, București
Tel: 021.310.65.15